Kan je een product verkopen met een goede productomschrijving?

Kan je een product verkopen met een goede productomschrijving?

mei 21, 2022 Tekst schrijven 0

Kan je een product verkopen met een goede productomschrijving?

Je wilt natuurlijk dat bezoekers van je webwinkel ook daadwerkelijk gaan kopen! Goede en vooral unieke productomschrijvingen zijn dé manier om jouw bezoekers te motiveren tot kopen. Een goede productomschrijving is ook essentieel voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines, een product kan dus niet zonder een goede omschrijving! Jammer genoeg schrijf je niet zomaar je sterke teksten.

Wat is een foute productomschrijving?

Een grote fout die webwinkeliers maken is door zelf zomaar te beginnen aan een tekst en zoveel woorden te gebruiken dat het onoverzichtelijk wordt. Maar aan de andere kant is juist te weinig woorden in een tekst is ook weer niet goed. Jouw bezoekers zullen vaak de tekst maar één keer lezen dus je hebt maar één kans ze te overtuigen om het product te kopen. Vergeet dus niet dat ieder woord telt! Daarom moet je bedenken hoe jij jouw product aan de man (of vrouw) wilt brengen, een foute productbeschrijving kan de verkoop van jouw product(en) aanzienlijk verlagen.

Is kennis van het product belangrijk?

Als webwinkelier weet jij het meest over de producten die je verkoopt. Jouw kennis is belangrijk voor een productomschrijving. Bezoekers van jouw webwinkel gaan ervan uit dat jij alles weet over je producten en daardoor wel je vertrouwen. Bezoekers zullen dan geneigd zijn om over te gaan tot aankoop.

Waar moet ik rekening mee houden bij een goede productbeschrijving?

Kies de juiste woorden Je wilt graag van je bezoekers daadwerkelijke kopers maken en daarmee je conversiepercentage verhogen. Om dit te bewerkstelligen moet je met een aantal aspecten rekening houden:

• Je taalgebruik, formeel of juist informeel?

• Je weet wie je doelgroep is en nu kun je gaan bedenken hoe ze het liefst worden aangesproken. Wordt het met ‘u’ of met ‘jij/jou’?

Verder adviseer ik om het gesprek aan te gaan met je bezoekers.

De volgende stap is om van bezoekers kopers te maken en het conversiepercentage te verhogen. Hierbij zijn er een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden: • Gebruikers de juiste woorden. Bezoekers horen graag bepaalde woorden zoals ‘kwaliteit’, ‘perfect’, ‘nieuw’ en ‘gratis’. Deze woorden spelen in op de emotie van bezoekers en zorgen ervoor dat zij sneller jouw product zullen willen kopen.

• Benoem jouw USP’s waarmee je de bezoekers kunt overtuigen. Bijvoorbeeld: gratis verzending, snelle leveringstermijn, niet goed geld terug garantie,etc.

• De meeste bezoekers die jouw webwinkel bekijken, scannen de omschrijving in plaats van dat zij deze uitgebreid lezen. Pas jouw teksten hierop aan.

• Je kunt het beste unieke teksten schrijven. Natuurlijk kun je zo nu en dan stukjes hergebruiken, maar kopieer niet de hele tekst bij dezelfde producten.

• Een duidelijke titel is belangrijk. • Gebruik tussen de 3 en 5 bullets, bijvoorbeeld om de voordelen van het product op te sommen

• Gebruik niet te veel woorden en vermijd lange zinnen • Maak belangrijke woorden dikgedrukt

• Wees zo compleet mogelijk. Denk hierbij aan: afmeting, kleur of materiaal.

• Denk out of the box: in welke richting gaat de deur van de kast open, valt de kleding kleiner, normaal, of juist ruimer? Voor welke gelegenheden is dit product handig?

Je wilt toch zeker niet hebben dat ze een product retour zenden omdat deze niet aan de verwachtingen voldeed. Daarom is het belangrijk een zo compleet mogelijke omschrijving te geven!

• Gebruik kopjes en enters of alineas om je tekst zo overzichtelijk mogelijk te maken.

‘Even’ een tekst schrijven is dus bijna onmogelijk, als je een unieke nette productbeschrijving bij je producten wilt hebben. Tuurlijk kunnen we allemaal schrijven. Maar voor sommige klusjes heb je iemand nodig die de skills heeft om jouw producten in de spotlighs te kunnen zetten.

Vraag dus bij het schrijven van je productbeschrijving om advies, desnoods besteed je het schrijven van teksten uit aan iemand die er goed in is, de ervaring heeft om jouw producten te beschrijven.

Hoeveel kost het schrijven van een productbeschrijving?

De meeste tekstschrijvers hebben een uurtarief voor hun werkzaamheden. Ik zal proberen te vertellen hoeveel het kost om een goede productbeschrijving te laten schrijven:

Dit varieert tussen de €35, – en de €70, – . Voor een project als het schrijven van productbeschrijvingen wordt vaak een projectprijs afgesproken. Het aantal uren dat in het schrijven van het beschrijven van producten gaat zitten is niet of nauwelijks te berekenen via een uurtarief. Dat wil zeggen; dan loopt het beschrijven van producten meestal in de honderden euro’s. Om het betaalbaar te maken voor de klant wordt meestal na een gedegen inschatting, een projectprijs afgesproken. Het uurtarief of de projectprijs van de schrijver is afhankelijk van de schrijver zelf.

Het loont dus de moeite om jezelf goed in te lezen wat verschillende tekstschrijvers voor tarieven hanteren en wat je er voor terugkrijgt. Informeer eens bij verschillende tekstschrijvers, vraag offertes op en vergelijk ze met elkaar, dit loont echt de moeite!

Wil je meer info over het schrijven van jouw productbeschrijvingen? Neem vooral contact op!

 

CjeeFlex gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies voor sociale media te bieden en om het verkeer te analyseren. CjeeFlex deelt ook informatie over je gebruik van de site met sociale media-, advertentie- en analysepartners van CjeeFlex. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie beleid
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
De website van CjeeFlex: https://businessassistente.nl

Cookies

Als je een opmerking achterlaat op de site, kan je ervoor kiezen om je naam, e-mailadres en website in cookies op te slaan. Deze zijn voor je eigen gemak zodat jij jou gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen je weer een reactie achterlaat. Deze cookies gaan een jaar mee.

Privacybeleid

Check op de site het privacybeleid van CjeeFlex
Save settings
Cookies settings