Hoe verzin ik een goede goede domeinnaam?

Ik krijg geregeld de vraag:
” Hoe verzin ik nu een goede domeinnaam?”
Het kiezen van een domeinnaam
Wanneer je een online winkel of een blog wilt starten is het kiezen van een domeinnaam erg belangrijk. Het is lastig om een gekozen naam later te veranderen. Misschien dat je nu bepaalde producten voor je webshop of een bepaalde niche voor je blog in gedachten hebt maar misschien wil je later je online winkel uitbreiden of je blog compleet veranderen en past de eerder gekozen naam niet meer.
Een zelfverzonnen woord als domeinnaam
Als je kiest voor een korte naam die makkelijk te onthouden is en nog geen betekenis heeft, een zelf verzonnen woord als domeinnaam, waar je eigenlijk alle kanten mee op kan, kan dit een voordeel zijn Je bent dan namelijk niet gebonden aan een assortiment in je online winkel of een exacte niche wat je blog betreft. Grote kans dat je op een #1-positie in de zoekmachines terecht komt wanneer mensen op je merknaam zoeken
Belangrijkste zoekterm
Je kunt ook kiezen voor je belangrijkste zoekterm in je domeinnaam. Wanneer je van plan bent om parfums te gaan verkopen kun je jouw online winkel www.parfums.nl noemen., of wanneer je vsn plan bent om over vliegtuigen te gaan bloggen kun je jouw blog www.vliegtuigenblog.nl noemen.
Wanneer je een zoekterm toevoegt aan je domeinnaam levert dit een voordeel op in Google wanneer jouw potentiële klanten zoeken op “parfums” of lezers zoeken op “vliegtuigen”.
Er zitten echter ook wat nadelen aan zo’n domeinnaam: Je bent gebonden aan het assortiment, dus in dit geval “parfums of wat je blog betreft ” vliegtuigen ” en veel domeinnamen met belangrijke zoekwoorden zijn meestal al bezet.
Kies een domeinnaam dat makkelijk te onthouden is en dat makkelijk te spellen is. Laat zien waar je voor staat. Verwerk zoekwoorden in je domeinnaam. Registreer meerdere domeinen en claim een .nl en een .com extensie, en desgewenst claim ook internationale extensies.
Een plaatsnaam verwerken in een domeinnaam
Je kan ook de plaatsnaam waar je actief bent verwerken in je domeinnaam. Gebruik vooral geen bestaande merk- of productnamen, er kunnen juridische consequenties aan vastzitten als deze door andere organisaties al in gebruik zijn.
Een strategisch gekozen domeinnaam
Zo zie je maar dat er achter het vastleggen van een goede domeinnaam een strategie schuil gaat. Een strategisch gekozen domeinnaam nodig?
Neem eens vrijblijvend contact op!